Som jag ser det så började hela dethär äventyret med att jag pratade med min gode vän Anders Bjälevik och han berättade att han och hans son hade åkt, bl.a. Trollstigen i Norge. Jag sa att, den skulle jag också vilja åka. Men då åker vi den nästa år, sa Anders Detta var före pandemin. Sedan kom andra krämpor in i bilden så det dröjde. Vi nämnde resan på något möte på Odd Fellow och Jarmo visade också intresse. Till slut hade Anders kallat ihop sex bröder som var intresserade. Det gick någon månad och sedan kallade Björn till möte på Västanförs Hembygdsgård för grovplanering. Björn hade jobbat fram flera ruttförslag och vi var tre som träffades på mötet. Samma grupp som sedan genomförde resan, dvs. Björn Samuelsson, Jarmo Annala och jag själv, Tommy Stahre.
Vi enades om rutten enligt nedanstående bild och sedan gick vi igenom våra kalendrar för att se när vi gemensamt hade hål för nio dagar. Inte förrän 2-10 september hittade vi hål i kalendrarna som stämde. Vi såg också fördelar med att sommarsäsongen precis tagit slut så det borde vara lättare att hitta boende till rimliga priser och att vägarna inte skulle vara så hårt trafikerade.
Ursprunglig Rutt
Jag hade konstaterat att matpriserna ligger på högre nivåer än här i sverige , sedan tycker jag mycket om att laga mat. För att inte pensionen skulle "ätas" upp för snabbt så föreslog jag att vi åtminstone kunde fixa lunchen själva på typ ett Trangia stormkök om vädret var OK. Bra idé tyckte mina reskamrater och jag åttog mig att skaffa soppor och konserver. En av mina två packrullar blev vigd att vara skafferi. Efter botaniserande i den lokala butiken hade jag plockat ihop åtta olika soppor, burkskinka, köttfärssås på burk, Bullens pilsnerkorv, köttbullar med sås på burk, Bulgur, pasta och bröd. Ha,ha, det visade sig räcka till några middagar också.
Start vid hembygdsgården
2/9. Tommy, Björn och Jarmo
Kaffepaus
Lunch, Jarmo bjuder
på pastasallad
Första Övernattning
Seteråsen, Tryssil
Avfärd Seteråsen mot
Dombås
Vi fick vägförslag på boendet
och att det förmodligen var assfalterat. Jo tjena, tufft för Jarmo på Guldvingen.
Jordet
Sollia
Folldal
Dombås
Dombås
Dombås
Dombås
Dombås
Björli
Björli
Verma
Ådalsnes
Trollväggen
Trollväggen
Trollväggen
Trollväggen
Åfarnes
En man och hans hoj.
Åfarnes
Åfarnes, färja.
Skåla, på väg mot
Altlanterhavsveijen.
Skåla, lunch.
Skarvöya
Skarvöya
Skarvöya
Skarvöya
Skarvöya
Skarvöya
Skarvöya
Skarvöya
Molde
Molde, utsikt från
hotellfönstret
Molde
Vid foten av Trollstigen
Uppe på toppen.
Trollet själv.
Mot utkiksplatsen
Tollstigen från ovan.
Valldal, lunchstopp.
Valldal.
Vädret var rätt så vi
åkte upp på Dalsnibba också.
Dalsnibba, Högsta
utsiktspunkt man kan köra till.
Dalsnibba
Dalsnibba
Knuttar med Geijrangerfjorden
mellan sig.
Geijranger, övernattning.
Grotli.
Grotli.
Böverdaalen, Sognefjäll.
Lunch på Sognefjäll.
Böverdaalen, Sognefjäll.
Laerdalsöyri
Laerdalsöyri, övernattning.
Laerdalsöyri
Laerdal, in i tunneln.
Laerdalstunneln.
Aurland
Dagali, lunch.
Lunch.
Tuddal, övernattning.
Tuddal.
Här stannade vi en extra dag. Finns mycket histria här, bl.a. från andra världkriget. Fem av Norges vattenkraftverk finns iområdet varav Vemork är ett. I en del av kraftverket framställde tungt vatten som tyskarna ville ha för att framställa en atombomb för att fälla över London. På grund av flertalet sabbotage lyckades de inte. Krossobanen byggde Norsk Hydro åt staden för att innvånarna skulle kunna åka upp och få se solen under vinterhalvåret. Solen når inte ner i dalen oktober till april.
På väg över fjället mot Rjukan.
Rjukan, Krossobanen.
Rjukan, Krossobanen.
Rjukan, Krossobanen.
Rjukan, utsikt.
Rjukan, Vemork.
Rjukan, Vemork.
Rjukan, Vemork.
Rjukan, Vemork.
Rjukan, Vemork.
Rjukan, Vemork.
Rjukan, Vemork.
Notodden stavkyrka.
Notodden stavkyrka.
Notodden stavkyrka.
Saetre, sista
lunchstoppet i Norge.
93
Arvika, övernattning.
Hemma
En trevlig resa med trevliga reskamrater. Björn stod för ruttplanering enligt önsemål. Jarmo höll humöret uppe och bjöd på sig själv. Jag planerade och lagade maten så den blev så varierande som möjligt.
Totalt kostade trippen strax under 4.000.-kr för boende, mat och dryck. Till det kommer bränsle plus att vi åt på restaurant vid två tillfällen. Vi känner oss nöjda med det. /Tommy