Tone

 



Road Tripp på MC i Norge september 2022


Head




Som jag ser det så började hela dethär äventyret med att jag pratade med min gode vän Anders Bjälevik och han berättade att han och hans son hade åkt, bl.a. Trollstigen i Norge. Jag sa att, den skulle jag också vilja åka. Men då åker vi den nästa år, sa Anders Detta var före pandemin. Sedan kom andra krämpor in i bilden så det dröjde. Vi nämnde resan på något möte på Odd Fellow och Jarmo visade också intresse. Till slut hade Anders kallat ihop sex bröder som var intresserade. Det gick någon månad och sedan kallade Björn till möte på Västanförs Hembygdsgård för grovplanering. Björn hade jobbat fram flera ruttförslag och vi var tre som träffades på mötet. Samma grupp som sedan genomförde resan, dvs. Björn Samuelsson, Jarmo Annala och jag själv, Tommy Stahre.


Vi enades om rutten enligt nedanstående bild och sedan gick vi igenom våra kalendrar för att se när vi gemensamt hade hål för nio dagar. Inte förrän 2-10 september hittade vi hål i kalendrarna som stämde. Vi såg också fördelar med att sommarsäsongen precis tagit slut så det borde vara lättare att hitta boende till rimliga priser och att vägarna inte skulle vara så hårt trafikerade.


Rutt
Ursprunglig Rutt

Jag hade konstaterat att matpriserna ligger på högre nivåer än här i sverige , sedan tycker jag mycket om att laga mat. För att inte pensionen skulle "ätas" upp för snabbt så föreslog jag att vi åtminstone kunde fixa lunchen själva på typ ett Trangia stormkök om vädret var OK. Bra idé tyckte mina reskamrater och jag åttog mig att skaffa soppor och konserver. En av mina två packrullar blev vigd att vara skafferi. Efter botaniserande i den lokala butiken hade jag plockat ihop åtta olika soppor, burkskinka, köttfärssås på burk, Bullens pilsnerkorv, köttbullar med sås på burk, Bulgur, pasta och bröd. Ha,ha, det visade sig räcka till några middagar också.


Dag 1, 2/9, Fagersta-Tryssil


Odd Riders
Start vid hembygdsgården 2/9. Tommy, Björn och Jarmo


Kaffepaus
Kaffepaus


Första lunch
Lunch, Jarmo bjuder på pastasallad


kalle
Första Övernattning Seteråsen, Tryssil


kalle


Dag 2, 3/9, Tryssil-Dombås


kalle
Avfärd Seteråsen mot Dombås


kalle
Vi fick vägförslag på boendet och att det förmodligen var assfalterat. Jo tjena, tufft för Jarmo på Guldvingen.


kalle
Jordet


kalle
Sollia


kalle
Folldal


kalle
Dombås


kalle
Dombås


kalle
Dombås


kalle
Dombås


kalle
Dombås


Dag 3, 4/9, Dombås-Molde


kalle
Björli


kalle
Björli


kalle
Verma


kalle
Ådalsnes


kalle
Trollväggen


kalle
Trollväggen


kalle
Trollväggen


kalle
Trollväggen


kalle
Åfarnes


kalle
En man och hans hoj.


kalle
Åfarnes


kalle
Åfarnes, färja.


kalle
Skåla, på väg mot Altlanterhavsveijen.


kalle
Skåla, lunch.


kalle
Skarvöya


kalle
Skarvöya


kalle
Skarvöya


kalle
Skarvöya


kalle
Skarvöya


kalle
Skarvöya


kalle
Skarvöya


kalle
Skarvöya


kalle
Molde


Dag 4, 5/9, Molde-Geiranger


kalle
Molde, utsikt från hotellfönstret


kalle
Molde


kalle
Vid foten av Trollstigen


kalle
Uppe på toppen.


kalle
Trollet själv.


kalle


kalle


kalle
Mot utkiksplatsen


kalle


kalle
Tollstigen från ovan.


kalle


kalle
Valldal, lunchstopp.


kalle
Valldal.


kalle
Vädret var rätt så vi åkte upp på Dalsnibba också.


kalle
Dalsnibba, Högsta utsiktspunkt man kan köra till.


kalle
Dalsnibba


kalle
Dalsnibba


kalle
Knuttar med Geijrangerfjorden mellan sig.


kalle
Geijranger, övernattning.


Dag 5, 6/9, Geiranger-Laerdalsöyri


kalle
Grotli.


kalle
Grotli.


kalle


kalle
Böverdaalen, Sognefjäll.


kalle
Lunch på Sognefjäll.


kalle
Böverdaalen, Sognefjäll.


kalle
Laerdalsöyri


kalle
Laerdalsöyri, övernattning.


kalle
Laerdalsöyri


Dag 6, 7/9, Laerdalsöyri-Tuddal


kalle
Laerdal, in i tunneln.


kalle
Laerdalstunneln.


kalle
Aurland


kalle
Dagali, lunch.


kalle
Lunch.


kalle
Tuddal, övernattning.


kalle
Tuddal.


Rjukan

Här stannade vi en extra dag. Finns mycket histria här, bl.a. från andra världkriget. Fem av Norges vattenkraftverk finns iområdet varav Vemork är ett. I en del av kraftverket framställde tungt vatten som tyskarna ville ha för att framställa en atombomb för att fälla över London. På grund av flertalet sabbotage lyckades de inte. Krossobanen byggde Norsk Hydro åt staden för att innvånarna skulle kunna åka upp och få se solen under vinterhalvåret. Solen når inte ner i dalen oktober till april.


Dag 7, 8/9, Tuddal-Rjukan


kalle
På väg över fjället mot Rjukan.


kalle
Rjukan, Krossobanen.


kalle
Rjukan, Krossobanen.


kalle
Rjukan, Krossobanen.


kalle
Rjukan, utsikt.


kalle
Rjukan, Vemork.


kalle
Rjukan, Vemork.


kalle
Rjukan, Vemork.


kalle
Rjukan, Vemork.


kalle
Rjukan, Vemork.


kalle
Rjukan, Vemork.


kalle
Rjukan, Vemork.


kalle


Dag 8, 9/9, Rjukan-Arvika


kalle
Notodden stavkyrka.


kalle
Notodden stavkyrka.


kalle
Notodden stavkyrka.


kalle
Saetre, sista lunchstoppet i Norge.


kalle
93


kalle
Arvika, övernattning.


Dag 9, 10/9, Arvika-Fagersta


kalle


kalle


kalle


kalle
Hemma


Summering

En trevlig resa med trevliga reskamrater. Björn stod för ruttplanering enligt önsemål. Jarmo höll humöret uppe och bjöd på sig själv. Jag planerade och lagade maten så den blev så varierande som möjligt.

Totalt kostade trippen strax under 4.000.-kr för boende, mat och dryck. Till det kommer bränsle plus att vi åt på restaurant vid två tillfällen. Vi känner oss nöjda med det. /Tommy





Tone